Micro-credential: Besluitvorming in de Europese Unie

POL011
Nederlands

De Europese Unie zorgt ervoor dat varkens in ons land recht hebben om in groep te leven, kindersurprises makkelijk in twee helften te breken zijn en heel wat producten een CE-label bevatten. Ze zit samen aan tafel met internationale actoren om thematieken zoals klimaatverandering te bespreken en sluit handelsakkoorden af. Op heel wat vlakken heeft zij impact op nationaal, federaal regionaal en lokaal beleid. In andere domeinen heeft ze minder impact. Waarom is dit het geval en hoe verloopt dit proces?

Deze micro-credential introduceert deelnemers in de belangrijkste principes van Europese besluitvorming. Zo biedt deze cursus een overzicht van formele en informele besluitvormingsprocedures. Er gaat ook aandacht naar de belangrijkste besluitvormingstheorieën in de studie van Europese besluitvorming.

Deze opleiding loopt over een periode van 1 semester en omvat 6 studiepunten.

De volledige micro-credential omvat 24 lessen en vindt 2 keer per week plaats in blokken van 1u30. Deze lessen vinden plaats in de periode van 25 september 2023 tot 22 december 2023. Er wordt alsmede de mogelijkheid voorzien om de lesopnames achteraf te bekijken via het digitale platform UFORA.

De lessenreeksen zullen bestaan uit volgende thema's:

• Theoretische benaderingen van besluitvorming: neofunctionalisme, intergouvernementalisme, netwerktheorieën, nieuw institutionalisme (basis)
  • Historische beslissingen -Wetgevende beslissingen
  • De uitvoering van Europese regelgeving
  • Open Coördinatiemethode
  • België en de Europese besluitvorming

Meer info vindt u terug in de studiefiche.

Schrijf je hier in voor lessen uit deze cursus

Micro-credential: Besluitvorming in de Europese Unie

Inschrijven:

Inschrijving voor deze micro-credential kan vanaf 1 augustus 2024 via deze link.

Certificering:

Deelnemers zullen na het succesvol doorlopen van deze cursus - inclusief het afleggen van een schriftelijk examen - een certificaat ontvangen.

Toelatingsvoorwaarden
  • Iedereen met interesse in de Europese besluitvorming is welkom om deze cursus te volgen.
  • Een minimale basiskennis van Europese Politieke Integratietheorieën strekt tot de aanbevelingen. Deelnemers met onvoldoende basiskennis kunnen ter voorbereiding volgend boek doornemen: Vos, H. Dit is Europa. Borgerhoff & Lamberigts.
  • Een goede kennis van het Nederlands is vereist.