Mediawijs? Hoe ga je om met privacy, fake news en reclame?

Schrijf je hier in voor lessen uit deze cursus

Mediawijsheid en privacygeletterdheid

Beschrijving

De steeds verdere digitalisering van de samenleving creëert heel wat mogelijkheden, maar zorgt ook voor een resem uitdagingen. Niet alleen in de privésfeer wordt een grote hoeveelheid aan media geconsumeerd, ook overheden maken steeds vaker gebruik van digitale alternatieven om hun dienstverlening te organiseren. Mediawijsheid en digitale vaardigheden worden dus steeds belangrijker. Tijdens deze eerste lezing wordt samen met Prof. Dr. Ralf De Wolf dieper ingegaan op de gelaagdheid van digitale kennis en vaardigheden, en de uitdagingen om digitale inclusie te bevorderen.

Hiernaast zal ook aandacht besteed worden aan het belang van privacy geletterheid. Nieuwe media en data-gedreven technologieën zorgen voor heel wat privacy dilemma’s en problemen. Privacy is en blijft nog altijd een fundamenteel recht dat voor de burger gegarandeerd moet worden. Toch is het niet onontbeerlijk meer inzicht te krijgen in hoe onze data wordt gebruikt en hoe we beter kunnen omgaan met onze online privacy.

Nieuwswijsheid

Beschrijving

Het nieuws is zodanig verweven in ons leven dat we te weinig stil staan bij wat nieuws nu eigenlijk is. Hoe gaan journalisten te werk? Welke dynamieken heersen op redacties? Hoe kan je als nieuwsconsument kritisch omgaan met nieuws? En hoe kan je fake news herkennen?

Binnen deze lezing bieden Dr. Kristin Van Damme en Dhr. Bart Vanhalewyn je een blik achter de schermen op redacties, geven ze je een inzicht in de verschillende types nieuwsconsumenten, tonen ze de impact van sociale media op nieuwsproductie en -consumptie aan, en reiken ze enkele tips en tricks aan om op een bewuste en kritische manier om te gaan met nieuws en vormen van desinformatie te herkennen.

€ 15,00
Eventuele kortingsprijs afh. van uw profiel (zie winkelmandje)

Kidsmarketing: Hoe reclame ons en onze kinderen kan verleiden

Beschrijving

Kinderen zijn een gewilde doelgroep van marketeers. Ze hebben niet enkel een invloed op gezinsaankopen, maar krijgen ook vaker zelf de mogelijkheid om beslissingen te nemen. Daarnaast groeien voorkeuren uit de kindertijd uit tot gewoontes in het volwassen leven. Daarom is het voor marketeers belangrijk om kinderen al op vroege leeftijd aan hun merk te binden. Toch zijn kinderen een heel kwetsbare doelgroep; ze hebben nog niet de nodige kennis en vaardigheden om kritisch om te gaan met reclame en kunnen zich nog onvoldoende wapenen tegen beïnvloeding door marketeers.

Er rijzen dan ook heel wat ethische vragen omtrent kidsmarketing. Moeten kinderen beter worden beschermd? Of zetten we in op het verhogen van hun weerbaarheid? Hoe kan dit het best worden aangepakt?  Deze vragen zullen samen met Prof. Dr. Liselot Hudders en Dr. Steffi De Jans verkend worden.