Dr. Rakoen Maertens en Tim Verheyden over de werking van des/misinformatie

Foute of per ongeluk verspreide misinformatie en vooral met opzet gemaakte en misleidende desinformatie hebben een steeds grotere impact op ons bestaan en op hoe we de wereld ervaren.

Wat maakt ons als individu en mens in de massa zo vatbaar voor desinformatie? Hoe de invloed van misinformatie op een effectieve manier tegengaan? Die vragen onderzoekt UGent-alumnus Rakoen Maertens aan de Cambridge University, waar hij intussen ook doceert.

“Eenmaal je iets gelooft dat onwaar is, is het heel moeilijk om die schade ongedaan te maken” vertelde hij vorig jaar nog in een interview aan VRT NWS. (Lees hier het artikel)

Rakoen Maertens studeerde in 2019 af aan UGent in de experimentele psychologie. Aan Cambridge University is hij sindsdien als gedragspsycholoog lid van een interdisciplinair onderzoeksteam.

Zijn doel is om vanuit psychologisch standpunt mensen 'mentaal te wapenen of in te enten' tegen desinformatie nog voor ze eraan blootgesteld worden'. Zijn onderzoeksgroep ontwikkelde in het kader daarvan al enkele computerspellen en gaf ook advies aan Google, Facebook, de Verenigde Naties, de Wereldgezondheidsorganisatie en de Britse regering.

Eind '22 was hij te zien in Canvas-docureeks ‘Fake news en ik’, waarin journalist en Topspreker Tim Verheyden - auteur van 'Het had waar kunnen zijn. Over de impact van fake news en desinformatie'- de mechanismen achter fake news en de impact ervan op ons denken en doen belicht. Op 13 februari 2023 gaan ze in gesprek met elkaar en met publiek. Het belooft een boeiende avond te worden.

Ondertussen krijg je in dit interview al een voorsmaakje.

Uit het CV van Dr. Rakoen Maertens

• PhD in Psychology
  • Postdoctoral Research Fellow at the Cambridge Social Decision-Making Lab (University of Cambridge)
  • Bye-Fellow at Downing College (University of Cambridge)
  • MSc in Experimental Psychology
  • #1 highest scoring student in Department of Psychology; final year average of 91%.
  • Ghent University Honours Programme Honours certificate
  • 1 of 20 selected best students across Ghent University to join honours programme
  • Lab Prof. Sander van der Linden Downing College University of Cambridge
  • 17u00: opening deuren